Časté otázky a odpovědi

 

Péče v domově pro seniory

Kolik je v charitním domově klientů?

Kapacita zařízení je 83 klientů.

Co v domově kromě ubytování a stravy nabízíte?

Poskytujeme 24hodinovou komplexní ošetřovatelskou péči, kterou daný klient potřebuje – veškerá péče je přizpůsobena individuálně potřebám každého jednotlivého klienta. Snažíme    se podporovat a rozvíjet schopnosti klienta a poskytujeme asistenci při činnostech, které sám nezvládne. I u klientů, kteří jsou v důsledku své nemoci odkázáni na lůžko, podporujeme,      aby co možná nejvíce času trávili mimo něj. Klienti mají možnost využívat rehabilitačních aktivit, účastnit se aktivizačních programů či společenských akcí.

Jaké aktivity nabízíte?

Nabízíme širokou škálu aktivit, které může každý klient po nástupu do domova vyzkoušet          a poté se rozhodnout, zda a které chce pravidelně navštěvovat. Jedná se o rehabilitační aktivity (individuální rehabilitace, skupinová cvičení). Nechybí ani aktivity individuálně „přímo na míru“ danému klientovi, kde je aktivizace přizpůsobena jeho konkrétním potřebám a možnostem (rukodělné činnosti, četba, hraní her aj.).

Do domova dochází i dobrovolníci, kteří věnují svůj čas ve prospěch aktivizačních činností    pro klienty domova (pravidelně domov navštěvuje canisterapeut s pejsky, dále probíhá přednášková činnost pro klienty).

V domově je klientům k dispozici duchovní péče - kněží nabízí duchovní podporu těm,          kdo o ni mají zájem, kdo ji potřebují. Prostřednictvím společných modliteb, slavením svátostí    je podporován duchovní život klientů a jeho aktivní prožívání.

Jak často probíhá rehabilitace?

Po nástupu nového klienta do domova je provedeno posouzení jeho stavu lékařem, který          na základě toho určí, jak často je potřeba s klientem rehabilitovat, a zároveň zváží,                zda je vhodná účast na skupinovém cvičení. O tomto doporučení jsou klient, případně jeho rodina, informováni. Rehabilitační sestra následně zváží, které rehabilitační úkony musí provádět rehabilitační pracovník a které mohou provádět samostatně i pečovatelé – tím může být rehabilitace zintenzivněna.

K čemu slouží nutriční péče?

Kvalitní výživa je nedílnou součástí komplexní péče o lidské zdraví. V péči o klienty Charitního domova Moravec jí věnujeme zvláštní pozornost. Správně načasovaná nutriční podpora může totiž významně pomoci v udržení kvality života a soběstačnosti. Předchází rozvoji komplikací mnohých onemocnění, podílí se na úspěšné léčbě a hojení, pokud již nastává situace,          kdy se zdravotní stav člověka zhoršuje. Mezi konkrétní činnosti nutričního terapeuta patří konzultování jídelního lístku pro klienty domova s ohledem na sledování stavu výživy, zajištění dietního stravování, upravování konzistence stravy apod.

Jak je to s pomůckami (např. inkontinenční pomůcky)? Dostaneme je, nebo si je musíme zajistit sami?

Inkontinenční pomůcky zajišťuje vedoucí zdravotního úseku, který zjistí potřebu daného klienta a spotřebu těchto pomůcek a zajistí jejich dostatečné množství na každý měsíc. Zdravotní pojišťovna hradí určitý počet pomůcek (např. plenkových kalhotek). Pokud dané množství nestačí, musí si ostatní potřebné pomůcky hradit klient sám.

 

Přijímání klienta

Jaká je čekací doba na pobyt v charitním domově?

Čekací doba na pobyt se nyní pohybuje v horizontu 1 roku až 2 let. Pořadí žadatelů není určeno datem podání jejich žádosti, ale zejména jejich potřebností a vhodností aktuálně volného lůžka.

Kdy probíhá sociální šetření v rodině klienta? Jaká je praxe, když se uvolní nějaké místo?

Sociální šetření provádí sociální pracovník v okamžiku, kdy se v domově uvolní lůžko. Nejprve je z evidovaných žádostí vytipován vhodný kandidát – zejména se posuzuje potřebnost daného žadatele a jeho zdravotní stav. Poté je domluveno s daným žadatelem a jeho rodinou sociální šetření v aktuálním místě pobytu. Při sociálním šetření jsou zrekapitulovány informace uvedené v žádosti a zjištěny další potřebné informace. Na základě provedeného sociálního šetření        je pak rozhodnuto, zda volné lůžko je pro daného žadatele vhodné či nikoliv.

Musí být trvalé bydliště žadatele v blízkém okolí charitního domova?

Trvalé bydliště žadatele pro nás není rozhodující, může být kdekoliv v České republice              či v zahraničí. Komunikace s klienty v rámci jejich pobytu ze strany pečovatelského                    a zdravotního personálu probíhá pouze v českém jazyce.

V případě, že daný žadatel pobývá ve velké vzdálenosti od domova, je věcí další domluvy,      jak bude provedeno sociální šetření.

Urychlí mé přijetí, pokud má klient nebo někdo z rodiny osobní vazby s domovem (příbuzný, bývalý zaměstnanec, dobrovolník apod.)?

Velmi nás těší, jestli Vy sami nebo Vaši blízcí jsou spjati s Charitním domovem Moravec.        Při posuzování žádosti o pobyt bude Vaší žádosti věnována stejná péče jako všem ostatním žádostem.

Na jakém místě v pořadníku jsme?

Každá žádost je posuzována individuálně dle sociální potřebnosti a zdravotního stavu žadatele. „Pořadník“ má tedy pouze orientační charakter. Z aktuálních žádostí vybíráme klienty                s ohledem na složení pokojů, tak, abychom byli schopni poskytnout z naší strany co nejlepší péči. Po vyhodnocení žádosti dochází ke kontaktování klienta nebo jeho uvedené kontaktní osoby a následnému provedení sociálního šetření. Poté dochází k definitivnímu rozhodnutí        o přijetí nebo nepřijetí klienta.

Přijímáte klienty s demencí?

Náš domov není specializovaný na péči o klienty s demencí. Vzhledem k tomu, že syndrom demence se často přidružuje k dalším nemocem stáří, nevylučujeme pobyt takového klienta      v našem domově. Nemůžeme však přijmout klienty, kteří jsou dezorientovaní v prostoru            a schopni samostatné chůze, neboť naše oddělení jsou otevřená a nejsme schopni takovému klientovi zajistit potřebné bezpečné prostředí- např. zabránit nechtěnému odchodu klienta          z areálu domova. Rovněž nemůžeme přijmout klienty, jejichž chování znemožňuje klidné soužití v kolektivu. Možnost přijetí klienta s demencí posuzujeme vždy individuálně.

Přijímáte klienty upoutané na lůžko?

Domov zajišťuje péči rovněž o osoby plně odkázané na pomoc druhé osoby, pokud je jejich zdravotní stav stabilizovaný.

Co je příspěvek na péči?

Příspěvek na péči je sociální dávkou v podobě finančního příspěvku náležejícího osobám,      které jsou ze zdravotních důvodů závislé na pomoci jiné osoby a je určen na úhradu nákladů    na péči (sociální službě, ale i rodině či jiné fyzické osobě, která o potřebného pečuje). Příspěvek na péči se vyplácí ve 4 stupních, podle toho, v jaké míře je daná osoba na péči závislá. Příspěvek na péči za daného klienta náleží Charitnímu domovu Moravec dle Zákona   o sociálních službách, protože zajišťuje jeho 24 hodinovou péči.

Žádost o příspěvek na péči se podává na Úřadu práce dle trvalého bydliště žadatele.                  V případě, že budete potřebovat poradit v této oblasti, můžete se obrátit také na sociálního pracovníka domova.

Lze žádat o pobyt ve Vašem domově, když žadatel nemá přiznaný příspěvek na péči?

V případě, že mají žadatelé přiznán nižší nebo žádný příspěvek na péči, je přijetí do domova věcí individuální dohody. Sociální pracovník pak u těchto klientů podává žádost o příspěvek    na péči, případně u žadatelů doporučí rodině o příspěvek na péči požádat.

 

Ubytování

Kolik klientů je na pokoji?

K dispozici jsou klientům jednolůžkové a dvoulůžkové pokoje. Z prostorových důvodů nejsou součástí pokojů sociální zařízení (bezbariérové koupelny s toaletami), ty se nacházejí              na chodbách domova. Dvoulůžkové pokoje mají pro zachování intimity u lůžka k dispozici závěsy.

Můžeme si vybrat, jaký chceme pokoj?

V žádosti o pobyt v domově je možné uvést preferenci daného typu pokoje. Ve chvíli,             kdy se uvolní lůžko, je nabídnuto danému žadateli. Dle přání zájemce může být domluvena schůzka, na které je konkrétní pokoj a volné lůžko ukázáno. Na základě toho se může žadatel či jeho rodina rozhodnout, zda se jídaný pokoj líbí či nikoliv. Odmítnutí volného lůžka neznamená vyřazení žádosti z řad žadatelů.

Když chci jednolůžkový pokoj, jak jej získám?

Jednolůžkový pokoj lze získat v případě, že je aktuálně volný a je kladně zhodnocena vhodnost volného lůžka pro konkrétního žadatele. Vhodnost volného lůžka je posuzována na základě žádosti a provedeného sociálního šetření (osobní návštěvy v místě aktuálního pobytu žadatele).

Pokud chce klient v průběhu svého pobytu v domově změnit typ pokoje (z dvoulůžkového       na jednolůžkový), podá žádost k vedoucímu sociálního úseku příslušné budovy domova.      Když se jednolůžkový pokoj uvolní, je nabídnutý zájemci dle pořadí, v jakém o pokoj žádal.

Jak je vybavený pokoj? Co si můžu vzít z domova?

Každý klient má k dispozici polohovací lůžko se signalizačním zařízením pro případ potřeby přivolání pomoci, rozkládací mobilní jídelní a noční stolek, šatní skříň a poličku. Podporujeme to, aby si každý klient přinesl své osobní věci, na které je zvyklý a které má rád                          – např. fotografie, obrázky, oblíbený hrnek, oblíbené povlečení, přehoz na postel, stolek, komodu apod. Vše s ohledem na velikost daného prostoru.

Je na pokoji televize?

Televize je ve společenské místnosti domova. Na pokoj si může každý klient přinést televizi svoji. V případě vícelůžkových pokojů je potřeba mít k dispozici také sluchátka, aby nebyl rušen spolubydlící.

 

Personál

Jaký personál tady pracuje? Je to zdravotnický personál nebo jen pečovatelé bez speciálního vzdělání? V jakém počtu?

V domově pracují jak zdravotničtí pracovníci – rehabilitační a všeobecné sestry,                      tak i pracovníci se sociálním vzděláním: sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách - pečovatelé, sociální asistenti. Všichni jsou plně kvalifikováni pro práci dle jejich zaměření, zajišťují 24 hodinovou péči o klienty.

Péči zajišťují 3 sociální pracovníci, 6 všeobecných sester, 2 rehabilitační sestry, 37 pracovníků v sociálních službách a 5 sociálních asistentů.

Je v domově přes noc zdravotní sestřička? Jak je zajištěna zdravotní péče?

Zdravotní péče je poskytována klientům v době od 6.00 do 22.00 hod. prostřednictvím všeobecných sester, které jsou v tuto dobu v domově přítomny. Zdravotní péče je celkově poskytována na základě stanovení jejího rozsahu smluvním praktickým lékařem charitního domova, který ordinuje v domově 2x týdně. Pokud je třeba, akutní zdravotní péči v nočních hodinách zajišťuje Lékařská záchranná služba na základě telefonické výzvy vyškolených pracovníků v přímé péči, kteří jsou klientům k dispozici nepřetržitě.

 

Charitní domov Moravec

+420 566 673 716
Moravec 53
592 54
Nahoru